diafimistite 300x250

Υγιεινό Πιάτο και Υγιεινή Πυραμίδα...

 harvardpiatoΑυτό είναι το νέο υγιεινό πιάτο που προτείνει το Harvard από το 2011 και έρχεται σε αντίθεση με πιάτα άλλων οργανισμών/φορέων όπως του USDA (US Department of Agricalture).

Οι κατευθύνσεις που δίνει το Harvard για το πιάτο του πολύ σαφείς σε σχέση με άλλα πιάτα αλλά και δραστικά αλλαγμένο σε τομείς όπως γαλακτοκομικά προϊόντα και άσκηση.

Τα γαλακτοκομικά προιόντα πλέον δεν είναι απαραίτητο μέρος της καθημερινής μας διατροφής, περιορίζεται μάλιστα η χρήση τους σε τουλάχιστον 2 μερίδες την ημέρα. Το Harvard λαμβάνοντας υπόψιν του έρευνες χρόνων του πανεπιστήμιου και άλλων οργανισμών στον κόσμο καταλήγει ότι πάνω από 2 μερίδες γάλατος την ημέρα αποτελούν όχι απλώς υπερβολή αλλά ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για την υγεία. Στη θέση του γάλατος έχουμε πλέον το νερό που είναι απαραίτητο για τον οργανισμό μας και δεν έχει θερμίδες. Εναλλακτικά προτείνεται η κατανάλωση τσαγιού και καφέ με όσο το δυνατόν λιγότερη χρήση της ζάχαρης γίνεται. Απαγορεύει κάθετα την κατανάλωση ζαχαρούχων αναψυκτικών/ποτών καθώς αποτελούν άμεσο κίνδυνο για παχυσαρκία και διαβήτη. Περιορίζεται επίσης η χρήση των χυμών σε 1 ποτήρι το πολύ την ημέρα ακόμα και αν αυτοί προέρχονται από 100% φρούτα επειδή περιέχουν τόση ζάχαρη και θερμίδες όσες ένα ποτήρι αναψυκτικού.

Μία νέα εισαγωγή είναι και το λάδι. Θεωρεί απαραίτητο συστατικό της διατροφής το λάδι ελιάς και canola. Ο λόγος είναι ότι μειώνει την κακή χοληστερόλη και είναι καλό για την καρδιά. Προτείνεται η χρήση του στο φαγητό, στις σαλάτες, κ.α. Εφιστάται η προσοχή να μην χρησιμοποιούμε πολλά trans-λιπαρά και βούτυρα στο φαγητό μας.

Αισθητή διαφορά παρατηρούμε επίσης και στα σιτηρά. Στροφή προς τους σύνθετους υδατάνθρακες: δηλαδή κατανάλωση καστανού ρυζιού αντί για λευκού, ζυμαρικών ολικής αλέσεως αντί λευκών, ψωμιού ολικής αλέσεως αντί λευκού.

Υγιεινές Πρωτεΐνες. Εδώ έχουμε μία πιο ξεκάθαρη εικόνα για το ποιες είναι αυτές: πουλερικά, ψάρια, φασόλια, ξηροί καρποί. Περιορισμός του κόκκινου κρέατος και αποφυγή επεξεργασμένων κρεάτων (πχ burgers) και μπέικον.

Τα φρούτα όλων των χρωμάτων και ειδικά τα λαχανικά, τα οποία μας προτρέπει να φάμε όσα μπορούμε περισσότερα είναι από τροφές που πρέπει να αποτελούν τουλάχιστον το μισό μας ημερήσιο πιάτο.

 harvardpiramide

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Η εισαγωγή άσκησης παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια σε αναθεωρήσεις "υγιεινών πιάτων". Το Harvard δεν θεωρεί την άσκηση απλά μία προαιρετική διαδικασία δίπλα από το πιάτο μας. Στην νέα "υγιεινή πυραμίδα" που δημιούργησε η βάση είναι η άσκηση. Το ψωμί και τα προϊόντα σίτου δεν αποτελούν πλέον προτεραιότητα ενός υγιούς οργανισμού, τη θέση τους παίρνει η άσκηση και ο έλεγχος του βάρους σε συνδυασμό με μία ισορροπημένη και σωστή διατροφή.

 Πηγές: Harvard School of Public Health, US Department of Agricalture, UK Department of Health, http://www.european-fitness.com